ویدیو خلاصه بازی النصر و الوحده عربستان| آتش بازی رونالدو و یاران نتیجه و ویدیو خلاصه بازی اینترمیلان و ساسولو| اولین شکست قهرمان! حرف اوسمار در پرسپولیس خریدار ندارد بیرانوند همچنان احتیاط می کند طالقانی: کشتی خراسان باید اصلاح و ترمیم شود نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی آرسنال و بورنموث در لیگ انگلیس | توپچی‌ها منتظر لغزش سیتی جریمه سنگین کمیته انضباطی برای هوادار خاطی سپاهان پخش زنده بازی رئال مادرید و کادیز در لالیگا (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین دستور وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال برای بررسی توهین به بانوان در ورزشگاه‌ها مالک باشگاه نساجی برای شکست پرسپولیس پاداش ویژه تعیین کرد نساجی، حریف مورد علاقه پرسپولیس! سردار را نه رم می‌خواهد نه لورکوزن | مقصد بعدی آزمون کجاست؟ تاریخ و ساعت بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس | کلوپ به دنبال اعاده حیثیت بازی قلعه‌نویی با اسم قطبی| سرگیجه در تیم ملی حمایت عجیب صادقی از نکونام+ ویدیو| ۵ سال بماند قهرمان آسیا می‌شویم! آغازبه‌کار استقلال ب!| برنامه‌های جدید خلیج فارس برای آبی‌ها بیانیه باشگاه پرسپولیس درباره توهین به بانوان در بازی مقابل سپاهان
سرخط خبرها

المپیک ویژه در توکیو!| ریز و درشت از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان

  • کد خبر: ۷۵۳۹۵
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
المپیک ویژه در توکیو!| ریز و درشت از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان
حاشیه‌های ریز و درشت روز‌های آغازین بزرگ‌ترین رخداد ورزشی جهان را در این مطلب می خوانید.

محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ آیا المپیک، نقطه آمال همه ورزشکاران است؟ به احتمال زیاد بله. بعید است ورزشکاری وجود داشته باشد که بگوید «هیچ علاقه‌ای ندارم تا صحنه المپیک را تجربه کنم و روی سکوهایش بروم و مدالی به گردن بیاویزم». توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، پیش از آغاز المپیک گفته بود: «فکر می‌کنم زمان ورود به ورزشگاه لحظه شادی و آرامش باشد. لحظه‌ای شاد به ویژه برای ورزشکاران. برای اینکه می‌دانم چقدر آن‌ها برای این لحظه انتظار کشیده اند. آن‌ها درنهایت توانستند آنجا باشند. آن‌ها می‌توانند از این لحظه که در وضعیت ویژه ایجاد شده است، لذت ببرند.» وضعیت ویژه، لذت، شادی و آرامش! آیا این احساسات خوب در کنار این ترکیب دوکلمه‌ای محقق می‌شود؟

 

زیر سایه ویروسی که خیلی از اتفاقات کوچک و بزرگ را در دنیای زیستی ما تحت تأثیر قرار داده است؟ این «وضعیت ویژه» بی گمان بزرگ‌ترین تفاوت این المپیک با المیپک‌های قبل و بعدش است. المپیکی که با یک سال وقفه به امید نابودی کرونا، حالا در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ در حال برگزاری است. رویدادی ورزشی که در آن سایه تماشاگران بر سر ورزشکاران نیست و نقطه اتکای اصلی برای تزریق هیجان و شاید امید را از آن‌ها گرفته است. به هرحال این هم یک میدان ورزشی است، با همه برد و باخت‌های تلخ و شیرینش. اما از حاشیه‌های دیگر المپیک چه خبر؟


حضور چشمگیر زنان ورزشکار

یک نظرسنجی که در ماه ژوئن در یکی از روزنامه‌های ژاپن منتشر شد، نشان داد ۸۰ درصد مردم ژاپن از تعویق یا لغو این رویداد ورزشی حمایت می‌کنند. چون معتقد بودند این مسابقات هرقدر هم که مهم باشد، نباید در اوضاع همه گیری این ویروس برگزار شود. اما جدا از حضور کرونا و حاشیه سازی هایش، نکته‌های دیگری هم هستند که این رقابت را متمایز کنند. بد نیست بدانید حدود ۴۸.۸ درصد از ورزشکاران شرکت کننده در این دوره از بازی‌های المپیک زن هستند. مدال‌های این دوره از موبایل‌های بازیافتی ساخته شده است و درمجموع این بازی‌ها ۵/۱۱ میلیارد پوند هزینه داشته که ۲۲ درصد آن به دلیل تأخیر یک ساله در برگزاری آن بوده است.


داستان لباس‌ها و ماسک‌ها

رونمایی از لباس کاروان کشورمان یکی دیگر از اتفاقات حاشیه ساز این المپیک بود. اتفاقی که می‌شد پیش بینی کرد. در سال‌های گذشته هم طراحی نچسب و نازیبای لباس‌ها که بدون هرگونه المان فرهنگی بود و حتی ترکیب رنگ جذابی هم نداشت، به شدت با انتقاد همراه شد. انتقاد‌ها به لباس ورزشکاران در این دوره تا حدی بود که اعلام شد با هدف احترام به افکار عمومی، ورزشکاران اعزامی با این لباس‌ها رژه نمی‌روند. اتفاقی که رخ نداد.


بعد از افتتاحیه و مراسم رژه، نکته دیگری هم حسابی به چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی آمد و آن هم ناهماهنگی ماسک‌های ورزشکاران بود. اتفاقی که دوباره محل حرف وحدیث‌هایی شد و این انتقاد را به کادر اجرایی کاروان المپیک وارد کرد که آیا واقعا تهیه ماسک یک شکل برای کاروان اعزامی تا این حد کار سختی بوده است؟

 

کاربری نوشت: «گیرم کسی توی وزارت ورزش متوجه نیست که باید به فکر طراحی ماسک به عنوان بخشی از پوشش باشه، ولی خود ورزشکارا هم نمی‌تونستن یه بسته ماسک بگیرن و بین خودشون تقسیم کنن که دست کم یک دست باشه؟» و دیگری گفت: «ماسکای رنگارنگ ورزشکارای حاضر در المپیک بیانگر هارمونی مدیریت توی این سرزمین بود. از مدیرا که توقعی نیست، اما از ورزشکارایی که قراره افتخارآفرین بشن، توقع داریم.» شخص دیگری هم به کنایه گفت: «یک کت وشلوار سرمه‌ای و پیراهن سفید این همه اطلاع رسانی ندارد. از هر مغازه‌ای می‌شد خرید.»


یک تاریخ سازی زودهنگام

این حاشیه‌ها را اولین مدال المپیک تاریخ تیراندازی ایران کم رنگ کرد. مدالی که در رشته تپانچه بادی و در آغازین روز‌های برپایی المپیک برای کشورمان به دست آمد و کام همه را شیرین کرد. پیش از این کشورمان در تاریخ المپیک فقط در رشته‌های کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دوومیدانی مدال کسب کرده بود. جواد فروغی که موفق به دریافت این مدال شد، سن وسال دارترین ورزشکار کاروان ایران بود که البته پرستار هم هست. شیرینی این مدال بسیاری از کاربران را به صفحات مجازی کشاند تا با هشتگ زدن نام او، این اتفاق را به یکدیگر تبریک بگویند. کاربری نوشت: «این دفعه نموندیم تا روزای آخر. همون روزای اول رفتیم توی جدول. اون هم با طلا.»

 

و دیگری گفت: «اولین طلای المپیک به دست یه پرستار رقم خورد. بزن کف قشنگه رو.» عده دیگری هم به روال معمول سعی کردند به این اتفاق با زبانی آمیخته به طنز واکنش نشان بدهند. کاربری نوشت: «بیاین توی اوج از المپیک خداحافظی کنیم.» و دیگری به رتبه ایران در رده بندی ابتدایی مدال‌های المپیک اشاره کرد و گفت: «هیچ وقت فکر نمی‌کردم این روز رو ببینم که چین رتبه نخست و ایران رتبه دوم جدول رو توی المپیک داشته باشه. این رتبه حتی اگه واسه لحظاتی هم باشه، باز هم لذت بخشه.»


چین هم البته از دست متلک‌های کاربران در امان نماند. کاربری نوشته بود: «کلا المپیک این طوریه که هنوز مراسم افتتاحیه تموم نشده، چین ۱۲ طلا و ۷ تا نقره و ۳ تا برنز گرفته.» و دیگری گفت: «اون لحظه‌ای که فکر کردی دیگه مدالی نیست واسه گرفتن، چین مدال بعدی رو هم می‌گیره.» شخص دیگری نوشت: «نمی شه المپیک همین امروز تموم شه و دوم بشیم؟ چین المپیک شروع نشده مدال‌ها رو درو می‌کنه.»
در میان این قبیل واکنش‌ها شخصی هم نوشت: «کاش وسط این همه غم، از این دلیلا برای شادی کردن زیاد داشته باشیم.»


شما نماینده یک کشور هستی

هم ز مان با مدال طلای جواد فروغی که حال خوبی را به همه ما تزریق کرد، رفتار غیرورزشکارانه نیما عالمیان که در رشته تنیس روی میز فعالیت می‌کند، حسابی جنجالی شد. او در زمان بازی با حریف انگلیسی اش، به نشانه اعتراض به تصمیم داور راکتش را روی میز پرت کرد که بابتش اخطار گرفت. اما رفتار غیرحرفه‌ای او به همین جا ختم نشد و در ادامه در امتیازات پایانی ست دوم هم سرویس‌های عجیب و توهین آمیزی زد. رفتاری که واکنش‌های منفی زیادی را در سطحی گسترده به دنبال داشت. کاربری در واکنش به این اتفاق نوشت: «نیما عالمیان انگار یادش رفته که نماینده یه کشوره!»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->